RR RACING MY 2024
Double the fun

Ei ole helppoa parantaa Enduro MM sarjan toistuvasti voittaneen moottoripyörän runkoa, jousitusta ja suorituskykyä. Betamotorin teknikot kuitenkin pitävät haasteesta, joten jälleen suuria innovaatioita on tuotu Racing 2024 mallistoon.

RR 2T 300 Racing pyörässä on uusi moottori kahdella sytytystulpalla ja useimmat Racing mallin pyörät saavat uuden rungon (pois lukien 125 ja 200). Myös RR 2T 125 Racing saa uuden moottorin. Lisäksi Racing malleissa on tunnusomainen grafiikka ja useita korkean tason kilpakomponentteja.

RR Racing -pyörät edustavat Beta enduromalliston korkeimman kilpailutason versioita, jonka takia niissä on eroavaisuuksia RR mallistoon mm. moottoriin, jousituksen, rungon ja varusteiden osalta tarjoten parhaan suorituskyvyn haastavimmissakin kilpailuissa.

Mallivuoden 2024 uudet ominaisuudet ja innovaatiot ovat merkittäviä, ja ne ovatkin linjassa Betamotor tehdaskilpatallin rakennusfilosofian kanssa.

Racing versiot tarjoavat kaikille mahdollisuuden hyödyntää tehdaskilpapyörien ominaisuuksia, jotka tarjoavat parasta mahdollista suorituskykyä, jolloin kuljettaja voi aina antaa parhaansa

Uudet ominaisuudet

Moottori – RR 2T 300 Racing
Usean maailmanmestaruuden voittaneen Brad Freemanin pyörän moottori tunnetaan enduropiireissä erityisesti vääntömomentistaan ja lineaarisesta tehonsiirrostaan.
Moottori, joka tarjoaa erinomaista progressiivisuutta koko tehoalueella sekä huippuluokan suorituskykyä. Uuden, kaksoissytytystulpalla varustetun sylinterinkannen myötä nämä ominaisuudet paranevat entisestään: tehontuotto on entistä lineaarisempaa, ja vaikka maksimitehoa on lisätty, pyörän käsiteltävyys paranee. Kaksi sytytystulppaa tarjoaa lukuisia etuja:

– Mahdollistaa polttoaineelle paremman sytytysjakauman palotilassa, vähentää polttoaineen kulutusta, tekevät sytytysjärjestelmästä tehokkaamman ja saavuttavat huomattavasti alhaisemman jäännöspitoisuuden ja vakaamman polttoaineen palamisen kaikilla moottorin kierrosalueilla tehden palotapahtumasta kokonaisuutena tehokkaamman.

– Tarjoaa koko moottorin käyttöalueelle suuremman tehon ja väännön.

– Kahta sytytystulppaa ohjataan täysin erillisellä sähköjärjestelmällä. Jos toinen sytytystulpista vikaantuu voi moottori silti käydä, mahdollistaen kilpailun tai ajosession ajamisen loppuun

Moottori – RR 2T 125 Racing
Betamotor uskoo nuorten potentiaaliin, ja onkin jälleen kerran päättänyt korostaa tätä jatkamalla voimakkaasti 125cc enduropyörän kehitystä. RR 2T 125 Racing saa 2024 mallivuodelle uuden moottorin.

Uuden moottori kehitysperiaate on tuoda lisää tehoa kokomoottorin tehoalueelle, lisäten myös kokonaistehomäärää. Tämän on mahdollistanut täysin uusi sylinteri ja uusi pakoaukonsäädinjärjestelmä. Pakoaukonsäätimen ohjausta, jousen ja säätimen kalibrointia on muutettu tehden moottorista reaktiivisemman, tehokkaamman ja täyteläisemmän, lisäten absoluuttisen suorituskyvyn räjähtävyyttä.

Uuden 125 cc:n moottorin tehon käyttöalue on nyt huomattavasti laajempi kuin aikaisemmin, sillä teho lisääntyy erityisesti suurilla moottorin kierrosnopeuksilla menettämättä vääntömomenttia alhaalla.

Jousitus
Kayaba (KYB) iskunvaimentimet ovat vakiovarusteita kaikissa Racing malleissa.

2024 malliston tärkein innovaatio on uusi runko:
• Runko: uusissa RR Racing 2024 -malleissa (pois lukien 125 ja 200) on täysin uusi runko. Ohjausputkessa on aikaisempaa suurempi halkaisija (1 cm), jolla on saatu lisättyä pyörän jäykkyyttä ja vähennettyä yleistä joustavuutta. Muutos mahdollistaa käännöksiin paremman tarkkuuden ja paremman vetopidon.

Uutta runkoa on käytetty menestyksekkäästi jo 2023 Enduro GP:ssä Steve Holcomben ja Brad Freemanin tehdaskilpapyörissä. Uusi runko tuo lisäksi muutoksia moottorin tukipisteisiin, kiinnikkeisiin, jotka on otettu käyttöön tukemaan uusia rungon ominaisuuksia. Edellä mainittujen muutosten lisäksi jalkatapin kiinnikkeitä ja takajarrusylinterin kiinnitystä on muutettu. Jalkatapin kiinnikkeet ovat nyt kapeammat alhaalta mikä ehkäisee niiden osumista syvissä urissa ajettaessa. Jarrusylinterin kiinnitystä on muutettu, uuden sukupolven Nissin takajarrusylinterin käyttöönottoa varten.

• Nissin: uusi runko mahdollisti myös uuden, tehokkaamman Nissin takajarrusylinterin käyttöönoton. Tämä komponentti edustaa selkeää kehitystä edelliseen malliin, ja se erottuu edellisestä ulkorakenteen lisäksi, suuremmasta jarrutustehosta ja paremmasta jarru tuntumasta. (ei 125 ja 200 malleissa).

RR 4T Racing mallit – luistonesto
Sähköisten moottorinhallintakarttojen lisäksi RR 4T mallistossa on luistonesto (TC traction control) joka on kytkettävissä katkaisimesta, joka sijaitsee samassa paikassa tehokartan valintakatkaisimen kanssa, ohjausputken ja polttoainetankin välissä. Molemmille tehokartoille on omat luistonestoasetukset mikä tarjoaa kuljettajalle 4 erilaista ECU kartta-asetusta.

RR 2T Racing mallit
2-tahtiöljyn sekoitus
RR Racing 2-tahtimalleissa Beta on päättänyt pitää kiinni valinnastaan luopua automaattisesta tuorevoitelupumpusta, jotta sen kilpapyörät ovat mahdollisimman kevyitä ja ketteriä. RR 2T Racing malleissa tuorevoiteluöljy esi-sekoitetaan polttoaneeseen mikä korostaa entisestään täysiveristä kilpaluonnetta.
Näihin pyöriin voidaan kuitenkin edelleen asentaa tuorevoitelujärjestelmä, joka on saatavana lisävarusteena.

Iskunvaimennus (koko mallisto)
• 48 mm:n Kayaba AOS suljettu kaksoiskammioetuhaarukka: etujousitus on aikaisemmista vuosimalleista tuttu KYB AOS. Etuhaarukkaa on kuitenkin jatkuvasti kehitetty Betan ja Kayaban yhteistyöllä, mikä tekee etuhaarukasta erittäin erikoistuneen komponentin, joka ei vain maksimoi RR Racing -pyörien suorituskykyä, vaan tekee tästä suorituskyvystä entistä helpommin saavutettavan. Anodisoidut sisäosat ja materiaaleihin kohdistetut uudet käsittelyt minimoivat liukukitkan, kun taas säädettävä puristus ja paluuvaimennus antavat jokaisen kuljettajan löytää täydellinen suorituskyky eri olosuhteisiin.

• Kayaba C46 RCU Mono: Takaiskunvaimentimen hydrauliset asetukset voidaan täysin mukauttaa säätämällä ulkoisesti puristusvaimennusta (nopea ja hidas) ja paluuvaimennusta. KYB-iskunvaimentimet tunnetaankin alan mittapuuna niiden vaimennuskyvyn, vetopidon ja erityisesti raskaassa käytössä olevan johdonmukaisen suorituskyvyn, jossa jousituksen vaimennusaktiivisuus saa iskunvaimentimen lämpötilan voimakkaasti vaihtelemaan.

Kilpailukomponentit
• Etuakselin pikairrotus vipu: tunnistettavissa punaisesta eloksoidusta metalliseoksesta valmistetusta vapautusvivusta. Akseli on erittäin tärkeä arvokkaiden sekuntien säästämiseksi kilpailussa, kun rengas on vaihdettava.
• Vahvistetut käsisuojat: Betamotorin itse suunnittelemissa ja valmistamissa uusissa käsisuojissa on kaksikomponenttirakenne, joka erottuu 2 eri värinä (punaisena ja sinisenä). Tämä paitsi antaa pyörälle kauniin ilmeen, mutta myös tekee niistä erityisen kestäviä.

• Ergal-seoksesta valmistetut jalkatapit: RR Racing -malleissa on mustat ergal-kilpajalkatapit teräsnastoilla.

• Takaratas anodisoidulla alumiinikeskiöllä ja ZF Sprocketsin teräsulkokehällä: Huippuluokan suorituskyky, keveys ja lujuus – täydellinen sekoitus kaikkia niitä ominaisuuksia, joita kilpakomponenteilla on oltava.

• Racing blue kilpaistuin: , jossa on yksiosainen pitävämpi päällinen ja tasku aikakorteille.

• Anodisoitu musta vaihdevipu ja takajarrupoljin.

• Vaihteistoöljyn täyttökorkki, moottoriöljyn täyttöaukon korkki ja öljynsuodattimen korkki anodisoitua punaista alumiinia.

• Ketjunkiristimet punaista ergal-seosta.

• Uusi Racing-grafiikka

Saatavuus Loka-marraskuun vaihde

Hinta julkaistaan myöhemmin