Julkaistu 25.06.2018

Beta 2019 enduromallisto on julkaistu!

Beta 2019 enduromallisto on julkaistu!

Uudet 2019 Beta RR mallistot tulee markkinoille laajemmalla mallivalikoimallaan verrattuna edellisiin vuosiin. Toscanalaisella pyörävalmistajalla ei ole pelkästään tehty töitä olemassa olevien mallien viilaamiseen ja uusien teknisten ratkaisujen toteuttamiseen, vaan tuotekehityksestä on putkahtanut uusi 200 kuutioinen moottori. 2-tahtinen sellainen, joka on oiva jatkumo viimevuonna julkaistuun 125 kuutioiseen kilpapyörään. Näin ollen RR mallistoon saatiin kahdeksas vaihtoehto. 
Betan filosofiana on varmistaa, että moottorivaihtoehtoja on jokaisen endurokuskin mieltymykseen ja makuun.

Uusin tulokas, RR200 2t perustuu piikkisen Betaan. Tarkemmin sanottuna piikin kromimolybdeenirunkoon, joka haarautuu moottorin pakoaukon kohdalta, mutta moottorin kiinnityspisteitä on siirretty piikin runkoon nähden. Kuitenkin rungon päämitat on saatu säilytettyä, ainoastaan moottorin paikkaa on aavistuksen muutettu. Pyörä on miltei sama kuin 125cc mallissa, jolle on ominaista optimoitu painonjakauma ja moottorin dynamiikka. 
Tämä malli on "jokapaikan menopeli". Sähköisen tuoreöljyvoitelun ansiosta pyörän voi tankata pumppubensalla kylillä, ja mennä sitten ajamaan offroad reiteille ilman 2t öljyn läträystä.

Uusi 200 kuutionen saadaan massatuotantoon nyt tulevana syksynä 2018.

Toki päivityksiä on tehty läpi koko malliston, ja parannusehdotuksia ja ideoita on saatu laajan kilpailutoiminnan asiosta ja ammattikuljettajilta. Kahden viimevuoden aikana Beta on voittanut kaksi Enduro GP valmistajan maailmanmestaruutta, Steve Holcombe Enduro3 ja Enduro GP luokissa sekä Enduro juniorluokassa voittoon ajanut Brad Freeman. Brad voitti myös kahdesti Assoluti d'Italia sarjan. Muiden mallien kehitystyössä on keskitytty moottorin ja rungon hienosäätöön ja erityisesti iskunvaimennuksen parantamiseen, niin edessä kuin takana. Uusissa malleissa on ZF Sachs iskunvaimentimet

RR mallien ominaisuudet eriteltynä

2-tahtiset

RR 2T 125
Pienin pyörä Betalta. Malliston kevein ja helpoin käsiteltävä. Todellista racing tyyliä, joka soveltuu nuorille harrastuksen aloittelijoille kuin myös kilpauralla eteneville, jotka haluavat pitää pyörällä hauskaa.

RR 2T 200
Runko ja moottori perustuu piikkiseen Betaan, mutta moottori tuottaa laajemman väännön ja tehon. Erittäin kevyt ja helppo käsiteltävä pyörä. Tuoreöljyvoitelu ja sähköstartti takaavat täydellisen ajonautinnon enduroväelle.

RR 2T 250
Ideaalinen niille jotka haluavat lempeän ja helposti käsiteltävän 2-tahtisen, jossa hieman vähemmän tehoa ja voimaa kuin suurimmissa laitteissa.

RR 2T 300
Tehty niille, jotka vaativat laitteelta vääntöä laajalalta kierrosalueelta. Tämä on valinta niille, jotka nauttivat pitkistä safareista tai ajaa kovanopeuksisilla reiteillä.

4-tahtiset

RR 4T 350
Tämä on helpoin käsiteltävä nelitahtiversio. Moottori, joka tykkää korkeammista kierroksista, mutta kuitenkin tuottaa hyvin tasaisen tehon.

RR 4T 390
Erinomainen käsiteltävyys ja tehoalue. Parasta tässä on järkyttävä pito johtuen moottorin luonteesta. Moottorista tuntuu löytyvän vaan lisää ja lisää vääntöä ja tehoa.

RR 4T 430
Moottorin korkea suorituskyky pitkille välityksille ja hillitön vääntökäyrä.

RR 4T 480
Tämä pyörä omiaan laajoille saloille. Kuten 430cc pyörä, mutta vielää terästettynä lisäväännöllä ja -teholla. 

Monipuolisen kehitystyön tuloksena on saatu seuraavat päivitykset ja ominaisuuden 2019 RR malleihin

2-t moottorit

• Uusi moottorinohjainyksikkö (ECU) tuottaa entistä tehokkaamman sytytyspiikin korkeilla kierroksilla, joka parantaa palamistapahtumaa ja moottorin suorituskykyä.
• Isomman kytkintyösylinterin ansiosta kevyempi ja parempi kytkintuntuma. 
• 300RR moottoriin uusi säädettävä pakoaukonsäädin. Mahdollistaa erittäin tasaisen tehoalueen, jonka ansiosta saatu erittäin suorituskykyinen moottori äärimmäisiin olosuhteisiin.
• 300RR mukana tulee pakoaukonsäätimeen jousilajitelma. Kuljettaja voi halutessaan muokata moottorin tehontuottoa vaihtamalla eri jäykkyyksisen jousen
• Tukevampi kytkinkoppa 125 RR tuo lisää luotettavuutta ja suojaa kolhuja vastaan.
• Uusi paisari 250/300 kuutioisiin parantaa suorituskykyä koko kierrosalueella.

4-t moottorit

• Uusi kaasuvivusto. Dominon Betaa varten suunniteltu kahva antaa paremman kaasuvasteen pienemmällä kapulan väännöllä parantaen pyörän pitoa hankalimmilla ajoalustoilla.
• Uusi vääntökartta kaikkiin moottorikokoihin parantaa kaasun vastetta uuden kahvarungon lisäksi.
• Uusi isompi kytkinpääsylinteri antaa kevyemmän ja tarkemman kytkintuntuman.

Alusta:

• Uusi ZF Sach (ø 48 mm) keula uusilla säätöominaisuuksilla. Säädettävä isku- ja paluuvaimennus sekä jousen esijännityksen säätö iskarin yläkorkista. Kaikki voidaan säätää ilman työkaluja vaikka suoraan satulassa istuen. 
Iskarissa myös uusi sisuskalujen kokoonpano, joka vakauttaa toimintaa sekä erikoisanodisointi, joka parantaa herkkyyttää ja pienentää putkien kitkaa ja lisää kulutuskestävyyttä. 
• Uusi iskarin jalka (Yoke): Lujempi ja kevyempi.
• Uudet iskarinsuojat. Uuden iskarijalan myötä Beta sai myös tyylikkäät liukuputkien suojat.
• Täysin uudistettu ZF Sachs takaiskari: Kompaktimpi ø 46 mm mäntä, 300g kevyempi. Uuden männän ansiosta iskariin on saatu vakaa toiminta öljyn lämpötilasta riippumatta. Samalla on saatu parannettua herkkyyttä ja takerenkaan pitoa. Ylärunko ja lisäsäiliö on myös päivittynyt ja keventynyt. Uusi jousi on myös kevyempi.
• Uusi grafiikka ja väritys.

RR 200 cc 2-tahti
Kuten aiemmin kerrottu, nyt esitelty 200 kuutioinen moottori on tullut lisänä 2019 mallisarjastoon. Lisäksi uudesta 2-t laitteista löytyy seuraavia uutuuksia:

Moottori:
• Tuplamännänrenkaat (ø 62 mm): Takaa korkean kestävyyden ja luotettavuuden. Tuplamännänrenkaiden ansiosta saadaan parempi männän tiiveys pienillä ja keskialueen kierroksilla, jolla tyypillisesti enduropyörillä ajetaan.
•Betan oma pakoaukonsäätömekanismi. Pakoaukonsäätimen ja sivukanavien viivästetty avautuminen mahdollistaa täydellisen suorituskyvyn läpi koko moottorin kierrosalueen. 
• Polyamidi kampiakseli: Kevyt ja kompaktin kokoinen, joka ei vie turhaa tilaa kampikammiosta. Parantaa suorituskykyä ja luotettavuutta.
• Sylinteri: Pakoaukon säätösysteemi, kuten isommissakin koneissa, joka mahdollistaa tarkemman sylinterin, säätöläpän ja männän yhteistoiminnan. Tarkempi säätötoiminta mahdollistaa huomattavasti paremman suorituskyvyn matalilta kierroksilta kiihdyttäessä koska vähentää palotilan ohivuotoa.
• Alumiininen vaihdettava sylinterin kansi. Luja, mutta kevytrakenteinen rakenne on saatu siirtämällä moottorin yläpään kiinnitys kannen sijasta sylinteriin. Palotilan geometria on suunniteltu kestämään suuria lämpötilavaihteluita. 
• Valettu alumiiniseoskampikammio. Suunniteltu kevyeksi kuitenkaan ilman kompromissejä kestävyydestä. Suunnittelussa käytetty innovatiivista muotorakennetta, jolla saatu optimoitu paino. Erityisesti petilaakereiden tukipisteiden ja kammion seinämien kestävyyteen kiinnitetty huomioita. 
• Ulommat kampikammion kannet ovat magnesium metalliseosta. Näin on saatu kevyt rakenne ja siisti ulkopinta. Uuden muotoilun ansiosta vesipumppu on pystytty tekemään erilleen kytkinkopasta.
• Vforce4 läppärunko + läpät. Korkea luotettavuus ilman suorituskykykompromissejä.
• 6-lovinen vaihdelaatikko. Kehitetty erityisesti Betan pienemmille moottoreille. Hammasrattaat tehty taotuista aihioista, jolloin saadaan hyvä mekaaninen kestävyys ja luotettavuus, vaikka koko ja paino on pieni.
• Kytkin: Monilevyöljykylpykytkin. Paineasetelma integroitu kytkimen ulkokoppaan. Tällä on saatu painoa pois moottorista, ja moottorirakenteesta kompaktimpi. Näin ollen myös mootorin painopistettä saatu alemmas, jolloin pyörään saatu hyvä runkogeometria ja dynamiikka.
• Pakoputkisto: Oma pakoputkisto, joka on suunniteltu tätä moottorikokoa varten. 2-t moottorin vääntö- ja tehokäyrät on saatu optimoitua juuri 200 kuutioiselle koneelle.
• Sähköstartti. Lähtee käyntiin kelillä kuin kelillä nappia painamalla. 
• Tuoreöljyvoitelu, 2-t öljy ruiskutetaan suoraan imukanavaan. Ei tarvitse sekoitusbensaa. 
Runko:
• Rungon ylempi geometria: Useita eri vaihtoehtoja kokeiltu ja kehitetty, joista on valikoitunut paras. Nyt käytössä oleva runkorakenne syö moottorin värinöitä, mutta säilyttäen kuitenkin rungon jäykkyyden.
• Uusi ZF Sach (ø 48 mm) keula uusilla säätöominaisuuksilla. Säädettävä isku- ja paluuvaimennus sekä jousen esijännityksen säätö iskarin yläkorkista. Kaikki voidaan säätää ilman työkaluja vaikka suoraan satulassa istuen. 
Iskarissa myös uusi sisuskalujen kokoonpano, joka vakauttaa toimintaa sekä erikoisanodisointi, joka parantaa herkkyyttää ja pienentää putkien kitkaa ja lisää kulutuskestävyyttä.

• Uusi iskarin jalka (Yoke): Lujempi ja kevyempi.
• Uudet iskarinsuojat. Uuden iskarijalan myötä Beta sai myös tyylikkäät liukuputkien suojat.
• Täysin uudistettu ZF Sachs takaiskari: Kompaktimpi ø 46 mm mäntä, 300g kevyempi. Uuden männän ansiosta iskariin on saatu vakaa toiminta öljyn lämpötilasta riippumatta. Samalla on saatu parannettua herkkyyttä ja takerenkaan pitoa. Ylärunko ja lisäsäiliö on myös päivittynyt ja keventynyt. Uusi jousi on myös kevyempi.
• Ilmanputsarikotelo: Suunniteltu tälle moottorityypille. Parantaa ilmanvirtausta koko moottorin kierrosalueella.
• Moottorin suoja: Tehty kestävästä ja kevyestä polyamidista. Saavutettu hyvä suojaus ja samalla pystytty eristämään moottorin ja suojan väliin kertyvää kuraa. 
• Polttoainetankki: Verrattuna isompiin malleihin, tässä on hieman pienempi tankki, jolloin saatu ergonomisempi kokonaisuus. 
• Jäähdytysjärjestelmä: Uudet jäähdytysletkut ja uudelleen muotoillut syylärit ja paisuntasäilö, jotka on saatu mahdutettua pienempirunkoiseen pyörään. 
• Nissin jarrujärjestelmä: Äärettömän tehokkaat ja säädettävät jarrut. Sama jarrupaketti kaikissa enduromallin Betoissa.

 

Saatavuus:

RR 250 / 300 / 350 / 390 / 430 /480 - Heinäkuu

RR 125 - Syyskuu

RR 200 - Lokakuu